1. W dniu 12 października nasza „erasmusowska grupa” wraz z Dyrekcją Szkoły, opiekunami i pilotem wyjechała do Włoch. W kolejnym dniu, czyli 13 października bezpiecznie dotarliśmy do słonecznej Italii, do Hotelu Madison w miejscowości Cattolica.
Po zakwaterowaniu w pokojach, zjedliśmy obiad i poszliśmy na spacer brzegiem Morza Adriatyckiego. Byliśmy też w tutejszym Porcie Marina. Tego dnia wieczorem odbyło się spotkanie organizacyjne, podczas którego wszyscy uczestnicy zostali zapoznani z przepisami BHP, regulaminem i zasadami pobytu, a po kolacji przyszedł czas na odpoczynek.
2. Trzeciego dnia z samego rana przywitało nas piękne słońce. Po śniadaniu i krótkim odpoczynku wybraliśmy się na długi spacer na pobliskie wzgórze, z którego rozpościerał się cudowny widok na Morze Adriatyckie i przedgórza Apeninów. Po powrocie do hotelu i obiedzie czekała nas, a w szczególności jedną osobę pewna niespodzianka. Okazało się, że jeden z uczniów naszej szkoły, Kuba z klasy 7, obchodzi trzynaste urodziny. Wszyscy zgromadziliśmy się w sali rekreacyjnej, do której w pewnej chwili weszła pani dyrektor niosąca tort urodzinowy z zapalonymi świeczkami. Kuba był bardzo zaskoczony i bardzo szczęśliwy! Zaśpiewaliśmy mu 100 lat! i po złożeniu życzeń rozkoszowaliśmy się włoskim tortem. Po południu odbyły się mecze piłki nożnej. Nasi uczniowie, chłopcy i dziewczęta wzięli udział w rozgrywkach z drużynami z innych szkół z Polski. Emocji nie brakowało, wszyscy dzielnie walczyli do samego końca.
W trakcie dnia uczniowie mieli okazję poznać nowe słowa w języku angielskim oraz włoskim. Odbyły się też zabawy i ćwiczenia integracyjne w języku obcym.
Dzień zakończyliśmy pracą w grupach, podczas której uczniowie tworzyli mapy skojarzeń (w formie plakatu) dotyczące tematu: „Co mnie wyróżnia w zespole?”. Podsumowaniem zajęć była dyskusja: „Dlaczego warto współpracować?”.
3. Czwartego dnia po śniadaniu wybraliśmy się do pięknego, położonego na wzgórzach miasteczka o nazwie Gradara, w którym zwiedziliśmy imponujący zamek znajdujący się w centrum miejscowości. Zamek ten ma długą historię sięgającą średniowiecza i jest znany jako symbol miłości, ponieważ było to miejsce, gdzie według legendy żył rywalizujący o rękę Franceski, Paolo opisany w Boskiej Komedii Dantego. Wnętrze zamku posiada również wiele cennych zabytków.
Po zwiedzeniu zamku przeszliśmy się po urokliwym zabytkowym centrum z wąskimi uliczkami, kamiennymi domami i malowniczymi placami, gdzie delektowaliśmy się atmosferą średniowiecznego włoskiego miasteczka. Podczas spaceru rozkoszowaliśmy się też przepięknymi widokami na otaczające krajobrazy pobliskich wzgórz.
W trakcie wycieczki uczniowie mieli okazję uczyć się nowych i ćwiczyć już znane zwroty codzienne w języku angielskim oraz włoskim dotyczące np. zakupów w sklepie, przedstawiania się, szukania drogi itp.
Po powrocie z wycieczki i obiedzie czekały nas rozgrywki sportowe na plaży. Nasi uczniowie, chłopcy i dziewczęta wraz z kolegami i koleżankami z innych szkół brali udział w zawodach z przeciągania liny oraz limbo. Ich wysiłek nie poszedł na marne, bo znaleźli się wśród zwycięzców. Serdecznie gratulujemy!
Wieczorem, przed kolacją czekały nas jeszcze zajęcia w grupach projektowych. Wszyscy zgromadziliśmy się w sali rekreacyjnej, gdzie pod nadzorem opiekunów uczniowie podzieleni na grupy, tworzyli fiszki ilustrujące słownictwo w języku włoskim i angielskim, grę językową – memory oraz odgrywali krótkie scenki sytuacyjne. Podsumowaniem zajęć był mini quiz językowy.
4. Piątego dnia po śniadaniu odbyły się warsztaty dotyczące technik rozwiązywania konfliktów i negocjacji. Uczniowie w grupach w formie plakatów tworzyli kodeks dobrego współdziałania, a pod koniec zajęć odgrywali i nagrywali krótkie scenki pt. „Trudne sytuacje – jak reagować?”. Podsumowaniem zajęć była rozmowa refleksyjna dotycząca poruszanych tematów.
Po południu cała nasza erasmusowska grupa wybrała się na wycieczkę do urokliwego miasteczka o nazwie Urbino. Centrum historyczne miasta jest wpisane na listę dziedzictwa UNESCO. W Urbino byliśmy w najsłynniejszym i najczęściej zwiedzanym zabytku jakim jest pałac książęcy Palazzo Ducale, uznany za najpiękniejszą rezydencję renesansu włoskiego. W pałacu zwiedzaliśmy Galerię Narodową Regionu Marche, która stanowi jeden z najważniejszych zbiorów sztuki renesansu włoskiego i światowego. Weszliśmy również do znajdującej się nieopodal katedry Santa Maria Assunta – neoklasycznej świątyni zaprojektowanej przez architekta Giuseppe Valadiera.
Po powrocie i kolacji czekała nas jeszcze jedna atrakcja, wspólna dyskoteka, integrująca wszystkie grupy erasmusowskie naszego hotelu. Dzieci bawiły się przy rytmach disco do późnego wieczora!
5. Szósty dzień zaczęliśmy od zajęć projektowych, których celem było rozwijanie kompetencji językowych. Z tej okazji wybraliśmy się do pobliskiego marketu, w którym uczniowie wykonywali zdjęcia spożywczym produktom włoskim lub nagrywali krótkie filmiki prezentując w języku angielskim włoskie specjały. Podczas zakupów planowali zdrowy jadłospis na cały dzień.
W trakcie całego spaceru mieli też za zadanie – zwrócenie uwagi na ciekawe punkty miejscowości Cattolica (wykonanie zdjęć) oraz znalezienie z pomocą TIK najważniejszych informacji dotyczących tego miasteczka.
Po powrocie zjedliśmy obiad, a po poobiedniej sjeście uczniowie wzięli udział w grze terenowej. Podzieleni na grupy musieli wykonać 11 zadań m.in. reklamę hotelu, w którym mieszkają, nagranie śpiewającego Włocha lub Włoszki, wykonanie ciekawego zdjęcia o dowolnej tematyce, czy też nagranie Włocha lub Włoszki, którzy pozdrawiają w języku polskim naszą szkołę. Wieczorem jury oceniło wykonane zadania i nastąpiło podsumowanie gry terenowej. Nasze dzieci wykazały się ogromną kreatywnością i znajomością języka angielskiego. Serdecznie gratulujemy!
6. Siódmego dnia, po śniadaniu poszliśmy na pobliski bazar. Zadaniem grupy było zrobienie zdjęć włoskim produktom. Podczas zakupów uczniowie mieli okazję porozumiewać się w językach: włoskim i angielskim np. pytając o produkty lub targując się o ich niższą cenę. Po powrocie była chwila relaksu na plaży, a po obiedzie wybraliśmy się do oceanarium – Acquario di Cattolica, gdzie czekało na nas wiele ekscytujących i emocjonujących doświadczeń. Mogliśmy oglądać różne gatunki ryb, płazów, gadów i owadów. Każdy uczeń miał za zadanie znaleźć i zrobić zdjęcia pięciu różnym gatunkom z każdej grupy. Największe wrażenie zrobiły na wszystkich pływające, ogromne rekiny. Po wizycie w oceanarium odwiedziliśmy urokliwy, stary Port Marina. Poszliśmy też na molo, aby rozkoszować się pięknymi widokami. To był dzień pełen emocji, sami zobaczcie!